Owoce i warzywa dla niemowląt – kiedy i jak je podawać? Sprawdź

Przez pierwsze miesiące życia niemowlę żywi się wyłącznie mlekiem, później nadchodzi czas na rozszerzanie diety i stopniowe wprowadzanie do niej nowych produktów. Co, kiedy i w jakich ilościach należy podawać, by nie zaszkodzić małemu brzuszkowi? Przeczytajcie.

 

Jak bezpiecznie rozszerzać dietę dziecka?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby przez pierwszych 6 miesięcy karmić niemowlęta wyłącznie mlekiem. Według obowiązującego schematu żywienia nowe produkty do diety powinno się wprowadzać dopiero po upływie tego okresu, bez względu na to, czy dziecko jest karmione mlekiem matki, czy mieszanką modyfikowaną. Oczywiście rozszerzanie diety musi następować stopniowo, a każdy produkt powinien być wprowadzany pojedynczo. Do zadań rodzica należy obserwowanie reakcji dziecka na nowy rodzaj pokarmu. Jeżeli w ciągu 48 godzin od posiłku nie wystąpią żadne niepokojące objawy, takie jak wysypka, ból brzuszka, biegunka lub zaparcia, można wprowadzić go do jadłospisu na stałe. Zaczynamy od niewielkich ilości – maksymalnie kilku łyżeczek – i obserwujemy reakcję dziecka. Jeśli krzywi się, wypluwa pokarm lub nie chce otworzyć buzi, by zjeść kolejną porcję, nie zmuszajmy go do tego. Każde dziecko rozwija się w innym tempie i może być gotowe na nowe doświadczenia w nieco innym momencie. Warto poczekać kilka dni, a później powtórzyć próbę.

Przeczytaj też: https://humana-baby.pl/blog/jakie-owoce-i-warzywa-dla-niemowlaka/

Kiedy i jakie owoce wprowadzać?

Pierwszym nowym produktem, jaki podajemy niemowlęciu, zazwyczaj jest owoc lub warzywo o delikatnym, neutralnym smaku. Pediatrzy zalecają rozpoczęcie rozszerzania diety od gotowanego ziemniaka, dyni lub marchewki. Są one łagodniejsze w smaku i zdecydowanie mniej słodkie od owoców, dzięki czemu dziecko będzie chętniej próbowało nowych smaków. W następnej kolejności można podawać niemowlęciu owoce, takie jak jabłka, gruszki, śliwki, banany czy morele. Nieco dłużej należy poczekać w przypadku  cytrusów, ponieważ często wywołują one alergie pokarmowe.

Dzieciom poniżej 1 roku życia zaleca się podawanie 1 porcji owoców dziennie, natomiast u starszych mogą to być 2-3 porcje. Można podawać je samodzielnie lub np. jako dodatek do kaszki. Dobrym pomysłem jest również wprowadzanie do jadłospisu owoców w postaci soków przecierowych, należy jednak ściśle przestrzegać podanych  schemacie żywieniowym ilości.

 

W jakiej formie podawać dzieciom owoce?

Maluchy, które dopiero rozpoczynają przygodę z pokarmem innym niż mleko, powinny dostawać gładkie, idealnie zmiksowane musy owocowe, które można wykonać samemu – najlepiej wykorzystując do tego ekologiczne, lokalne produkty – lub kupić w formie popularnych słoiczków, dostępnych np. w ofercie firmy Humana (100% Organic). Starszym dzieciom, które nie mają problemów z przełykaniem gładkich pokarmów, można podawać owoce rozgniecione widelcem lub pokrojone na kawałki nadające się do samodzielnego jedzenia. W ten sposób stymulujemy rozwój dziecka, zachęcając je do prób gryzienia, rozdrabniania i przeżuwania pokarmu. Niezwykle ważne jest jednak, aby czynność ta zawsze odbywała się pod kontrolą dorosłych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *